Hiperwitaminoza

Stan przedawkowania witamin występuje najczęściej wtedy, gdy zbyt często sięgamy po te syntetyczne. Przy źle zbilansowanej diecie mogą wystąpić objawy niedoborów, ale ich uzupełnianie powinno się odbywać pod kontrolą lekarza.

Nie powinniśmy bezmyślnie sięgać po preparaty witaminowe, które są dzisiaj tak łatwo dostępne w aptekach, bo mogą spowodować poważne schorzenia lub doprowadzić do niekorzystnych interakcji. Hiperwitaminoza najczęściej jest związana z witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach, a więc A, D, E i K, ponieważ one kumulują się w naszym organizmie.

Ich przedawkowanie wiąże się z nieprzyjemnymi i niebezpiecznymi skutkami ubocznymi. Nadmiar witaminy A to brak apetytu, łysienie, owrzodzenie skóry, zahamowanie wzrostu.

Zbyt dużo witaminy D może być przyczyną zwapnienia tkanek miękkich powodującego dysfunkcję np. układu nerwowego czy sercowego a witamina E w nadmiarze osłabia nasz układ immunologiczny.

Z kolei nadmierna dawka witaminy K grozi anemią hemolityczną lub uszkodzeniem nerek.

protetyka Aspazja Instytut Zdrowia i Urody